Makeup profesija - deo 1.


Posle jedne skorašnje posete frizerskom salonu (od koje mi je ostala trauma)  preko puta moje zgrade, dobila sam inspiraciju da se malo pazabavim ovom tematikom, odnosom profesionalca i klijenta.

Verujem da mnoge od Vas o tome i ne razmišljaju puno bar ne na neki praktičan način već onako intuitivno kroz rad misleći da je dovoljno samo da radimo dobro i da je to jedino važno za uspeh. A nije... u godinama iza mene stekla sam jako puno iskustva u radu sa ljudima i svoje znaje sam na žalost ispekla kroz rad i kroz učenje na graškama i uspesima, jer onda kada sam ja završavala sve škole koje se bave umetnošću, dizajnom, pre svega uslugom niko tada nije našao za shodno da nas obučava kako da se u stvari ponašamo prema klijentima, tim kupcima i korisnicima naših usluga od kojih ćemo jednog dana živeti.

Više od 15 godina sam se bavila dizajnom, branding-om, bila marketing menadžer i imala svoju firmu...Iskustva ima puno, toliko da bih mogla i svoj udžbenik da napišem ali sve je već negde napisano i rečeno. Topla voda je izmišljena odavno. Samo treba čitati i učiti :-)
Ove neke opšte stvari se odnose skoro na sve uslužne delatnosti kod kojih profesionalac ima direktan kontakt sa klijentom tako da se može šire primeniti.

Ovo je izvod i moja interpretacija odlomka iz knjige Make-up Artistry By Julia Conway
Nastaviću da pišem i prevodim tekstove na ovu i slične teme jer mislim da ih nema dovoljno a i nekako brzo zaboravimo na sve to i ako već znamo kako treba da se radi, prosto  u žurbi zaboravljamo...a od toga se živi, zarađuje, školuju deca...:-)

Nadam se da će nekome od vas koristiti i pišite koje teme vas zanimaju i da li želite ovakve postove ubuduće. Imam puno literature a i nije mi teško da i pišem :-))

____________________________________________________________________________

Makeup Artist Profesionalni- stvari na koje treba obratiti pažnju u komunikaciji sa klijentom

Mi kontrolišemo svoje ponašanje i slobodno donosimo oluke o tome kako ćemo se ponašati i govoriti tako da uvek od nas zavisi to da li će ljudi uživati da rade i sarađuju sa nama ili ne.
Veoma je važno prezentovati profesionalan, pažljiv i pristupačan stav prema klijentima. To će u njima podići samopouzdanje, podršku i ućiniti da se osećaju dobrodošlo.

Makeup Artist trebalo bi da poseduje sledeće kvalitete:

Lični kvaliteti:
-Prijateljska nastrojenost
-Veselost
-Diskrecija
-Pažljivost
-Komunikativnost
-Saosećajnost

Lični imidž/izgled:
-Diskretan makeup
-Niže potpetice
-Minimalan nakit
-kratke i čiste nokte bez laka
-Kosu sklonjenu sa lica i uvezanu
-Bez jakih parfema
-Čistu kosu
-Svež dah
-Visok nivo lične higijene
-Uniforma nije neophodna

Prilikom komunikacije sa klijentom treba:
-Govoriti jasno i razgovetno bez mumlanja
-Ne stavljati ruku na usta
-Koristiti prikladan rečnik i ton
-Odabrati prikladne teme za razgovor
-Povremeno uspostavljati kontakt očima

Sa novim klijentima razgovarati na formalnijem nivou u početku ali ne zaboraviti prijateljski i pristupačan ton.
Kad god je moguće koristite pitanja sa otvorenim krajem više nego ona sa zatvorenim…npr. pitanje sa zatvorenim krajem glasi:
"Da li inosite šminku tokom celog dana?"
Otvoreno pitanje bi glasilio:
"Koju vrstu šminke smatrate najprikladnijom za nošenje tokom celog dana?"
Otvorena pitanja su suprotna zatvorenim  i na njih se ne može odgovoriti direktno sa DA ili NE.

Postoje i teme za razgovor koje se smatraju veoma neprikladnim i to su:
Seks, politika i religija (u Srbiji mislim da su to i jedine teme za razgovor! ;-))

Veoma je važno da nikada svoj stres i probleme ne prenosite na klijenta ili o njima razgovarate sa klijentom. Svakako bi trebalo što manje da govorite o sebi a više da slušate i interesujete se za to što od klijenta možete saznati o njegovim potreba zbog kojih je došao kod vas.

Savet: 
Neki klijenti ne vole razgovore tokom šminkanja pa treba imati osećaj za signale koje šalju kada bi trebalo da stanete sa pričom. Stalno pričanje može iritirati takve klijente.

Važno (ovo je moj savet): ako iznosite neke svoje lične stavove i debatujete o dnevno-političkim temama ili komentarišete tuđi rad...nemojte to nikako raditi. Bez obzira što vam se čini da se klijent slaže sa vašim komentarima i naizgled pozitivno reaguje na vaše ponašanje, istina je da klijenti kao i svi ljudi najčešće ne govore sve što misle i ne pokazuju uvek kad nisu zadovoljni. Pa vam se može desiti da sa osmehom izađe na vrata i više se nikad ne vrati...

Veštine slušanja:

Slušanje zahteva od Vas da fokusirate pažnju na to šta druga osoba govori.

Sledeće veštine će pokazivati da zaista čujete ono što slušate:
-Ne prekidajte sagovornika
-Približite se
-Pravite kontakt očima povremeno ali ne buljite :-)
-Ponavljajte povremeno ono što sagovornik govori

Važno je da slušate jer na taj način
-pokazujete podršku i pomažete da se osoba opusti
-pojašnjavate informacije
-proveravate zahteve i otklanjate nesporazume
-podstičete konverzaciju
-stvarate odgovarajući fidbek

Takođe treba da vežbate svoj odgovor i reakcije  na određene situacije i pitanja na pozitivan način. Prikladan odgovor je vitalan deo u komunikaciji i svaka situacija zahteva odgovarajuću i drugačiju reakciju. Neke od od mogućih formi za odgovor su:
-traženje pojašnjenja
-sažimanje činjenica koja pokazuju da ste slušali i razumeli
-postavljanje pitanja kojima pokazujete interes i nastavljate konverzaciju
-preusmeravate razgovor sa teme koja nije prikladna
-nastavljate dijalog sa svojim idejama i predlozima

Savet:
Veoma je važno da budete sigurni da ste razumeli zahteve klijeta a to ćete najlakše proveriti tako što ćete sažeto ponoviti zahteve i tražiti potvrdu tako da se bilo koji nesporazum odmah reši pre početka rada.

Krizne situacije-teški klijenti

Verovatno će vam ponekad naići i poneki "teški klijenti" međutim, to uglavnom nije osoba koja je "teška" već njeno ponašanje u određenom trenutku što može stvoriti barijeru u komunikaciji.
U tom slučaju probajte da:
-pustite osobu da priča pa će verovatno uspeti da se malo izduva pritom i opusti
-pokušajte da uspostavite pozitivan govor tela-osmeh, opuštena ramena, kontakt očima
-ogovarajte sa: "Vidim, razumem…" "mogu da vidim da se zbog toga osećate jako…", "mogu da razumem.."
-prepoznajte sopstvena osećanja u odnosu na ponašanje "teške" osobe ali nemojte reagovati ni odgovarati na njih jer bi ste kasnije mogli da zažalite zbog impulsivne reakcije proistekle iz besa i frustracije.
-Naravno, dajte osobi do znanja da ste slušali, vi morate napraviti kontrolisan i prikladan odgovor koji se suočava sa problemom i nudi rešenje.
-Sačekajte da druga osoba prihvati rešenje problema. Ako se ne slažete sa situacijom i ne vidite rešenje probajte da se konsultujete sa starijim kolegama.
-na kraju, klijent je uvek u pravu (postarajte se da on to zna, a svoje mišljenje zadržite za sebe) ako želite da zaradite a to je osnova profesionalnog rada. :-)

Konsultacije sa klijentom

-Prodiskutujte potrebe i zahteve klijenta. Da li su zahtevi i očekivanja realistični? Ako nisu važno je da to klijentu objasnite na iskren i jasan način.
-Proverite kontraindikacije za proizvode koje koristite
-Vodite urednu dokumentaciju vezanu za klijenta

4 comments:

  1. Uklapanje sa različitim tipovima ljudi nikad nije lako, a kod šminkanja treba potrefiti i ukus klijenta tako da bi trebalo da primenjena psihologija bude neizostavan deo obuke za šminkera :)

    ReplyDelete
  2. Slažem se sa tobom :-) Pre par meseci sam bila i na jednom kursu za frizere koje organizuje NSZ i traje mesec dana. Na tom kursu odnos prema klijentima opisuje se u jednoj jedinoj rečenici: "Prema mušterijama smo ljubazni i neponizni." WTF?! I to smo učili napamet i ponavljali na svakom času...:-)) Da ne spominjem da nismo šišali uopšte, samo nam pokazali makaze..hahahahaha

    ReplyDelete
  3. Zdravo :) veoma mi se svidja blog, posebno jer sve do najsitnijeg detalja objasnis i imam nekad osecaj da sam u prici, da sam ja to dozivela ili napisala hehe :) procitala sam veoma pazljivo ovaj post, mnogo mi se dopao, posebno jer su postojale neke sitnice na koje ja ne bih obratila paznju kao na primer da sminker ne treba da ima jak parfem, nikad nisam ni mislila da moze to da utice al posle citanja shvatila sam da si itekako u pravu, kao i za veliku vecinu :) no imam jedno pitanje, vise iz neke radoznalosti :) zasto nokti bez laka? Ljubitelj sam (ako ne i preterani) negovanih ruku pa tako i lakova za nokte, pa me zanima kakav utisak to moze da ostavi, crveni, crni ili mozda frenc, na musteriju koju sminkam? Hvala unapred i izvinjavam se na malo duzem komentaru :))

    ReplyDelete
  4. :-) Hvala ti što čitaš moj blog i drago mi je da ti se sviđa. To sa lakom za nokte, tj. "bez laka" važi za sve kozmetičke profesije pa i medicinske sestre i svakog ko direktno ima dodira sa drugima da bi se jasno videlo da su nokti čisti, jer lak za nokte kao kamuflira nečistoće... mada danas to i nije jako striktno, bitno da se vidi da su ruke čiste i održavane. U svakom slučaju bolje je držati se boja i vrste manikira koji izgledaju uredno i sa kojima se ne mogu praviti slučajne ogrebotine i sl. jer sada ima svakakvih dodataka za nokte pa ne treba preterivati...:-) Lično smatram da je french nekako najbolja opcija jer je lep a ne privlači pažnju i uvek izgleda uredno a druga varijanta je jedna boja, bilo koja, jer na kratkim noktima baš i nema puno opcija. Nemogu da zamislim da nekog šminkam sa dugačkim noktima jer su mi prsti stalno na licu i oko očiju. Eto, sad sam se i ja raspisala...:-))

    ReplyDelete